(0-1) | Povremeno se oglašava grlenim glasovima |
(1-2) | Oglašava se samoglasnicima |
(2-3) | Guče izmenjujući samoglasnike i suglasnike |
(3) | Prvo udvajanje slogova |
Razvoj govornih sposobnosti
(0-1) | Povremeno se oglašava grlenim glasovima |
(1-2) | Oglašava se samoglasnicima |
(2-3) | Guče izmenjujući samoglasnike i suglasnike |
(3) | Prvo udvajanje slogova |
(4) | Na govor majke odgovara gukanjem i klicanjem. |
(5) | Vokalizuje dva glasa ili više njih. |
(6) | Modulira glas tonovima kao da peva. |
Modulira glas po jačini, visini i dužini. |
(7) | Izgovara više određenih slogova uz promenu jačine i visine tona. |
(9) | “Brblja”, jasno udvaja slogove bez značenja (ba-ba). |
Razume jednu reč |
(10) | Razume nekoliko reči. |
Na nalog okreće glavu ka poznatoj osobi ili predmetu. | |
Sluša i imitira zvukove iz okoline. | |
Imitira nekoliko glasova. | |
(10-11) | Zna nekoliko reči (mama, tata, baba, pa-pa). |
(12) | Izvršava jednostavne naloge: dođi, nemoj. |
(15) | Glasom izražava želje. |
Razume da poznate stvari i osobe imaju imena. | |
(15-18) | Koristi rečenicu od jedne reči ili reč i gest. |
(16) | Koristi šest reči. |
Imenuje jedan predmet na zahtev. | |
(17) | Upotrebljava frazu od dve reči tipa imenice (“Mama lopta”). |
(18) | Spaja imenicu i glagol (“Mama daj”). |
(19) | Zna više fraza od dve reči tipa imenica glagol. |
(20) | Prepoznaje osam do dvanaest slika. |
(21) | Traži rečima da jede i pije. |
Izvršava nalog koji zahteva dve delatnosti (odnesi, zatvori). | |
(22) | Koristi imenice, glagole i prideve. |
(22-24) | Zna više jednostavnih fraza i rečenica do tri reči. |
(24) | Odgovara adekvatno na pitanja koja imaju značenje posedovanja (Čija je ovo mama?). |
Izgovara svoje ime na zahtev. | |
Upotrebljava 200-250 reči. | |
Zaostao govor, ne govori i ne razume govor. |
(26) | Govori o sebi u trećem licu. |
(27) | Završava poslednji slog ili reč stiha poznate pesmice. |
(30) | Razume tri predloga (na, u, pored). |
Recituje kraće recitacije. | |
Razume pitanja: “Šta leti, skače, pliva…?”, “Šta radiš sa ovim?”. | |
(36) | Upotrebljava zamenice i množinu. |
Koristi zamenicu “ja”. | |
Traži da mu se pričaju omiljene priče. | |
Priča doživljaje. | |
Stalno postavlja pitanja: Ko? Šta? | |
Upotrebljava 600-800 reči. | |
Zamuckivanje, mucanje. |
(3-4) | Verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama. |
Opisuje radnje na slici. | |
Drugi monolozi. | |
Rečenica potpuna, govor razumljiv. | |
Stalno postavlja pitanja. | |
Broji do 4 mehanički. | |
Upotrebljava 1200-1500 reči. |
(4-5) | Upotrebljava 1800-2200 reči. |
Prepičava kratke priče. | |
Razume predloge iza ispred. | |
Samo priča priču po slikama. | |
Prepoznaje nekoliko slova azbuke. | |
Odgovara na jednostavna pitanja: “Šta je to i od čega je napravljeno” | |
Postavlja pitanja: “Kada? Zašto? Kako?” | |
Agramatični govor. |
(6) | Govori korektno i jasno. |
Artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, Lj i Nj). | |
Prepričava kratku priču nakon što je čuje. | |
Piše i čita vlastito ime. | |
Pita za značenje reči. | |
Razume predlog “u sredini”. | |
Upotrebljava 2500-3000 reči. |